Publicado en Reflexiones

Lo que NO nos Enseñan:

Desde que entramos en el parvulario hasta que terminamos cuarto de la ESO, aprendemos un montón de conceptos referidos a la historia, las matemáticas, lengua y literatura, física y química, naturales, geografía, educación física y muchas otras cosas dependiendo del país o lugar en el que residamos. Está bien tener ciertos conocimientos sobre cultura general, cuanta más información absorbas y conozcas, mejor y menos ignorante vas a ser pero, ¿alguna vez has utilizado el teorema de pitágoras en la vida real?, ¿quizá has analizado las frases que has dicho con precisión utilizando un condicional, un sustantivo con un adverbio y los has descrito en tu cabeza?, ¿has pasado por al lado de un árbol y has sabido qué tipo de hoja es? Pongo la mano en el fuego en que nadie utiliza ninguna de estas cosas que nos obligan a estudiar en el colegio y que después desaparecen porque la vida real es muy distinta a cómo nos la pintan en el colegio.

Está bien que haya gente creyente o que adora la imagen de Dios sobre todas las cosas, yo lo respeto pero, ¿la asignatura de religión en el colegio era necesaria? Por que a mí no me ha servido de nada. Al igual que la de tecnología. He ido aprendiendo cosas quizá de lo que he ido observando a lo largo de los años, digamos que las circunstancias te enseñan más que cómo cortar una madera y qué utilizar para ello, porque para eso me voy al taller de un carpintero y busco la solución a mi problema. Pasando a los libros que nos hacían leer en Lengua y Literatura, dios mío… A mí siempre me ha gustado leer pero nos mandaban cada lectura en la que literalmente, no aprendías nada o, al menos, a mí no me decían nada, no tenían ningún mensaje o lo único interesante que te incluían era el típico romance heterosexual soso donde la mujer se ocupa de la casa y el hombre va a trabajar, nada inspirador. Teníamos asignaturas como plástica, ¿de qué me ha servido si no dibujo? La creatividad se podría inspirar de muchas formas como con música o sonidos relajantes, con lecturas interesantes que hagan que te preguntes cosas, con paseos entre naturaleza para que tus ojos se adapten a admirar la belleza de lo que te rodea y no a la superficialidad de la vida. Al menos a mí, las «enseñanzas robotizadas» del colegio no me han servido para nada.

Me parece curioso que todos salgamos de allí con una idea prefijada de lo que nos deparará la vida, desde escoger algo que te atraiga para estudiar una carrera, hasta llevarte hacia formar una familia y tener lo suficiente para vivir, quizá un trabajo estable o en un McDonald’s, a ellos poco les va a importar. Todo superficial. Sin hacer hincapié en la llamada inteligencia emocional, por ejemplo, que en la vida es muy útil porque ese tipo de conocimientos te ayudan a tener una vida más plena, a saber cómo gestionar tus emociones, a cómo identificar esos momentos de ansiedad y cómo paliarlos, a saber qué hábitos son los más adecuados para tener una vida saludable tanto emocional como físicamente que, por cierto, tampoco se incluyen asignaturas como es la nutrición. Es muy importante saber alimentarse bien, educarse en el ámbito emocional, saber técnicas de relajación para aprender a gestionarnos, incluso, asignaturas de sociología para saber cómo funciona nuestro alrededor y saber cómo adaptarnos a él. Creo que se debería invertir mucho más en humanizarnos en vez de deshumanizarnos como lo que está pasando con el COVID, por ejemplo, no nos tocamos, podemos hablar con distanciamiento social, es mejor evitar el contacto con otros para sentirse seguro de no transmitir el virus si se tiene a otros, saludable y lo más aislado posible, no sea que pensemos de más y no creamos nada de lo que nos dicen.

En mi opinión, hay mucho trabajo que hacer en cuanto a empatía se refiere, a que los niños crezcan con ciertas indicaciones de lo que será la vida cuando salgan del colegio, tener conceptos claros sobre derecho, son cosas que aprendemos en la calle y que podrían habernos guiado en su momento para tener algo más de seguridad a la hora de enfrentarnos a lo que nos depara el futuro. Sería un mundo más consciente de sí mismo, más auto didacta quizá por esa curiosidad que implicaríamos en otros al intercambiar información más humana y tendríamos una mayor colaboración unos con otros que ahora parece que nadie ayuda a nadie si no se paga con dinero. Incluso, cabría recordar que los niños hace años eran mucho más felices que nosotros, que nos empanamos con redes sociales todo el tiempo y damos más importancia a un «like» o a cuántas «views» tenemos en nuestro perfil que hacer un plan y perdernos por la montaña para disfrutar, como se hacía antes. Nos hemos convertido en robots que siguen unas pautas de pensamiento y de vida, que tienen que ser exactamente esos para evitar que nos señalen y hagan comentarios porque claro, «¿qué pensarán los demás de mí si no tengo hijos?» No nos han enseñado a buscar alternativas, a escuchar otras perspectivas, a no envidiar a quién está arriba sino a aplaudir sus logros, no nos han enseñado a enorgullecernos de lo lejos que llegamos o de lo bien que nos ha ido en el trabajo, no somos capaces de agradecer la ayuda ajena o la información que nos ofrece otro porque ya creemos que somos menos, que somos «tontos» o que ya nos han dejado en evidencia cuando pretendíamos ser los mejores y los que más sabíamos del tema.

Deberían hablarnos sobre sexualidad. Pero no esa sexualidad hetero en la que te enseñan a cómo poner un preservativo en un pene hecho de plástico y ya puedes creer que no te vas a quedar embarazada nunca si lo dejas bien puesto, sino esa sexualidad que habla de conocerse, de aceptar tu cuerpo, de diversidad, de respetar a aquellos que eligen empezar una relación con otra persona de su mismo sexo, a saber qué tipos de sexualidad hay y cómo formar parte de colectivos que promueven la libertad de estar con quién quieras sea del sexo que sea. Deberían enseñarnos a cómo protegernos de personas psicopáticas, sociopáticas y narcisistas porque salimos del colegio creyendo que todo el mundo es bueno y que les vamos a caer a todos bien, que todo el mundo ayuda a otros por placer y que todo es color de rosa y no es así ni de lejos. Deberían enseñar cuál es el perfil físico y psicológico de un maltratador, un abusador o un manipulador, por ahí hay muchos y ni la mitad de la gente ni ha oído hablar sobre ellos o cómo actúan, ni a cómo reaccionar ante cualquier circunstancia en la que ellos pretenden involucrarte y terminas echo pedazos dándote cuenta tarde de lo que te han hecho, hacia dónde has llevado tu vida por ellos y sintiéndote inútil por haberte dejado llevar. Creo que esto sería información muy importante y valiosa a enseñar porque se aprende en la calle y no sabemos protegernos ante ello. Y creo que sería de gran ayuda el introducir la Defensa Personal porque a mí, la verdad, me ha enseñado mucho sobre la constancia, la perseverancia, el compañerismo y lo segura que te sientes cuando sabes que si algo pasa, vas a poder y saber reaccionar a tiempo para que nadie te dañe físicamente. Y esto iría para todas aquellas personas que han pasado por bullying, es algo muy útil para sentirse bien con uno mismo y capaz de defenderte en momentos que lo requieran (solo para defensa, no para ir atacando por ahí a diestro y siniestro sin venir a cuento).

Actividades como el yoga, la meditación o el Tai Chi, también son muy beneficiosas para nosotros, nos ayudan a controlar la respiración, a estar más relajados y más conscientes de lo que nos rodea en el momento presente, a dejarnos fluir y a no ser tan rígidos con nosotros mismos o los demás, a depurar los pensamientos negativos, a tener un momento propio en el que pensar solo en nosotros y dejar de preocuparnos, en el que dejamos que nuestro cuerpo nos hable y nos transmita qué necesita en ese momento. Y creo que nos dejan crecer creyendo que la vida ajetreada es normal, que pensar de forma negativa nos ayuda a pensar más rápido en las amenazas y cómo aplacarlas, que el no tener ni un momento de descanso implica que estamos siendo productivos y efectivos con nuestro trabajo, que si estamos estresados solo es temporal y que si no comemos muy sano, ya habrá un momento en el que lo hagamos, no hay prisa. Nos enseñan a ser robots y a ir por la vida corriendo a todo, no sabiendo esperar. lo queremos todo para ayer, exigiendo, no respetando los tiempos de otros y criticando las acciones ajenas para sentirnos mejor con nosotros mismos. La paz mental está infravalorada y es la mejor forma de vida que cualquiera podría alcanzar con tan solo sentarse y respirar hondo…


Recuerda que puedes apoyar el blog a través de Patreon, escribo relatos más elaborados y personales.

www.patreon.com/trackontime


Things Anyone Teaches Us:

From the time we enter kindergarten until we finish at high scool, we learn a lot of concepts related to history, mathematics, language and literature, physics and chemistry, geography, physical education and many other things depending on the country or place in which we reside. It is okay to have some knowledge about general culture, the more information you absorb and know, the better and less ignorant you will be but, have you ever used the Pythagorean theorem in real life?, maybe you have analyzed the sentences you have said accurately using a conditional, a noun with an adverb and described them in your head?, have you passed by a tree and have you known what kind of leaf it has? I put my hand in the fire in which nobody uses any of these things that at schools we’re forced to study and that disappear because real life is very different from how everyone tells you at school.

It is good that there are people who believe or who worship the image of God above all things, I respect it, but was the subject of religion in school necessary? Because it has not helped me at all. Just like technology. I have been learning things perhaps from what I have been observing over the years, circumstances teach you more than how to cut a wood and what to use for it, because for that I go to a carpenter’s workshop and look for the solution to my problem. Moving on to the books that made us read in Language and Literature, my god… I have always liked to read but they sent us every reading in which literally, you did not learn anything or, at least, they did not tell me anything, they did not have any message or the only interesting thing they included was the typical bland heterosexual romance where the woman takes care of the house and the man goes to work, nothing inspiring. We had subjects as Visual Arts, what good has it been for me if I don’t draw? Creativity could be inspired in many ways such as with music or relaxing sounds, with interesting readings that make you wonder things, with walks among nature so that your eyes adapt to admire the beauty of what surrounds you and not to the superficiality of life. At least for me, the «robotic teachings» of the school have not served me well.

I find it curious that we all leave there with a preset idea of what life will bring, from choosing something that attracts you to study a career, to taking you to start a family and have enough to live, maybe a stable job or in a McDonald’s, they will care little. All superficial. Without emphasizing the so-called emotional intelligence, for example, which in life is very useful because that type of knowledge helps you to have a fuller life, to know how to manage your emotions, how to identify those moments of anxiety and how to alleviate them, to know what habits are the most appropriate to have a healthy life both emotionally and physically that, by the way, subjects such as nutrition are not included either. It is very important to know how to eat well, to be educated in the emotional field, to know relaxation techniques to learn to manage ourselves, even sociology subjects to know how our surroundings work and to know how to adapt to it. I think much more should be invested in humanizing ourselves instead of dehumanizing ourselves like what’s happening with COVID, for example, we don’t touch each other, we can talk with social distancing, it’s better to avoid contact with others to feel safe not to transmit the virus if you have it, to feel healthy and as isolated as possible, let’s not overthink too much what’s happening and believe nothing we’re told.

In my opinion, there is a lot of work to do in terms of empathy, that children grow up with certain indications of what life will be like when they leave school, having clear concepts about law, are things that we learn on the street and that could have guided us at the time to have some more security when facing what the future holds. It would be a more self-aware world, more self-taught perhaps because of that curiosity that we would imply in others by exchanging more human information and we would have a greater collaboration with each other that now seems that nobody helps anyone if it is not paid with money. It should even be remembered that children years ago were much happier than us, that we get sluggish with social networks all the time and we give more importance to a «like» or how many «views» we have in our profile than to make a plan and get lost in the mountains to enjoy, as was done before. We have become robots that follow patterns of thought and life, that they have to be exactly those to avoid being pointed out and made comments because of course, «what will others think of me if I don’t have children?» They have not taught us to look for alternatives, to listen to other perspectives, not to envy who is up but to applaud their achievements, they have not taught us to be proud of how far we have come or how well we have done at work, we are not able to thank the help of others or the information offered by another because we already believe that we are less, that we are «fools» or that they have already left us in evidence when we pretended to be the best and the ones who knew the most about the subject.

They should talk to us about sexuality. But not that hetero sexuality in which they teach you how to put a condom on a penis made of plastic and you can already believe that you will never get pregnant if you leave it well put, but that sexuality that speaks of knowing each other, of accepting your body, of diversity, of respecting those who choose to start a relationship with another person of the same sex, to know what types of sexuality there are and how to be part of collectives that promote the freedom to be with whoever you want whatever sex it is. They should teach us how to protect ourselves from psychopathic, sociopathic and narcissistic people because we leave school believing that everyone is good and that we will all like each other, that everyone helps others for pleasure and that everything is rosy and it is not like that by far. They should teach what is the physical and psychological profile of an abuser, an abuser or a manipulator, there are many out there and not half of the people have not heard about them or how they act, or how to react to any circumstance in which they intend to involve you and you end up tearing yourself to pieces realizing late what they have done to you, where you have taken your life for them and feeling useless for having let yourself go. I think this would be very important and valuable information to teach because you learn on the street and we do not know how to protect ourselves from it. And I think it would be very helpful to introduce Self-Defense because to me, the truth, it has taught me a lot about perseverance, perseverance, companionship and how safe you feel when you know that if something happens, you will be able to and know how to react in time so that no one physically harms you.

They should talk to us about sexuality. But not that hetero sexuality in which they teach you how to put a condom on a penis made of plastic and you can already believe that you will never get pregnant if you leave it well put, but that sexuality that speaks of knowing oneself, of accepting your body, the diversity that exists, respecting those who choose to start a relationship with another person of the same sex, to know what types of sexuality there are and how to be part of collectives that promote the freedom to be with whoever you want whatever the sex of the person in question. They should teach us how to protect ourselves from psychopathic, sociopathic and narcissistic people because we leave school believing that everyone is good and that we will all like each other, that everyone helps others for pleasure and that everything is rosy and it is not like that by far. They should teach what is the physical and psychological profile of an abuser or a manipulator, there are many out there and not half of the people have not heard about them or how they act, or how to react to any circumstance in which they intend to involve you and you end up tearing yourself to pieces realizing late what they have done to you, where you have taken your life for them and feeling useless for having let yourself go. I think this would be very important and valuable information to teach because you learn on the street and we do not know how to protect ourselves from it. And I think it would be very helpful to introduce Self-Defense because to me, the truth, it has taught me a lot about perseverance, consistency in what I do, companionship and how safe you feel when you know that if something happens, you will be able to and know how to react in time so that no one physically harms you. And this would go for all those people who have gone through bullying, it is something very useful to feel good about yourself and able to defend yourself at times that require it (only for defense, not to go attacking without a proper reason).

Activities such as yoga, meditation or Tai Chi, are also very beneficial for us, they help us to control the breath, to be more relaxed and more aware of what surrounds us in the present moment, to let ourselves flow and not to be so rigid with ourselves or others, to purify negative thoughts, to have a moment of our own in which to think only of ourselves and stop worrying, in which we let our body talk to us and tell us what it needs at that moment. And I think they let us grow up believing that busy life is normal, that thinking negatively helps us think faster about threats and how to placate them, that not having a moment of rest implies that we are being productive and effective with our work, that if we are stressed it is only temporary and that if we do not eat very healthy, there will already be a time when we do it, there is no hurry. They teach us to be robots and to go through life running to everything, not knowing how to wait. we want everything for yesterday, demanding, not respecting the times of others and criticizing the actions of others to feel better about ourselves. Peace of mind is undervalued and is the best way of life anyone could achieve just by sitting back and taking a deep breath…


You can suport the blog through Patreon, I write short stories more elaborated and personal.

www.patreon.com/trackontime


Autor:

Escritora. Estudiante de la vida y apasionada por la lectura y el aprendizaje. Siempre activa, esperando crear una nueva historia o personaje. La dominación de las palabras forma su existencia y la música un componente fundamental para una mente creativa.

2 comentarios sobre “Lo que NO nos Enseñan:

Deja un comentario